Ahad, 15 Disember 2013

BUKAN CINTA TERLARANG (BAB 1)





Bab 1

‘AKU Airina Julia. Umur aku baru 28 tahun. Sekarang ini tengah cari calon suami untuk diri sendiri.Kalau aku tak cari calon suami alamatnya mama pula yang akan gantikan cari calon suami. Aku sebenarnya tak nak kahwin lagi sebab umur aku baru dua puluh lebih. Belum boleh digelar andartu tau! Sekarang ni aku tengah cari orang yang sesuai dijadikan sebagai 'suami' aku. Dulu, mama ada juga pilih calon suami untuk aku tapi aku tolak sebab aku busy dengan kerja. Dalam kerja, aku tak fikir pun pasal kahwin ni. Untuk pengetahuan korang, aku ni seorang workaholic. So, sesiapa yang dapat bini macam aku ni memang kasihan sangat.’

“Ai.. can you help mama in the kitchen. Jangan nak menghadap laptop je. Apa malanglah kalau suami kamu dapat isteri macam kamu ni. Kerja rumah langsung tidak disentuh, hanya tahu kerja di office saja. Janganlah kamu ikut sangat perangai papa kamu tu. Mama dah pening tengok kamu ni. Mama.....” Belum sempat mama menghabiskan bebelannya, aku yang sedang menulis diari di laptop mula menyampuk.

“Mama, boleh tak berhenti cakap pasal benda ni. Ai dah letih nak dengar bebelan mama tu. Kalau sekali-sekala mama membebel, tak apa lagi. Ai boleh tahan. Ni, bila Ai balik saja dari office mesti mama serbu ke Ai dan tanya 'Ai, kamu dah jumpa ke calon suami untuk kamu tu?'. Mama boleh tak beri Ai masa dan ruang untuk fikir semua ni? Ini melibatkan kerjaya Ai, masa depan Ai mama.” Luah aku.

No, mama takkan berhenti membebel selagi kamu tak jumpa calon suami untuk kamu. Kalau kamu rasa kamu dah tak boleh cari calon suami, beritahu mama. Biar mama yang carikan.” mendengar kata-kata tegas mama itu, aku hanya mengeluh.Arghh.. Kenapa nasib aku tidak seperti orang lain. Aku tidak mahu dikonkong!







“AI, kenapa dengan kau ni hah? Murung dari tadi? Cerciter dengan aku.”tegur Fitri. Fitri ialah kawan aku yang paling ceria. Seolah-olah hidup dia ini tiada masalah. Bukan macam aku. Masalah di officelah dan yang paling teruk sekarang ini ialah masalah dengan mama aku ni!

Aku yang hanya merenung luar tingkap berkata. “Aku tengah peninglah Fit. Mama suruh aku cari calon suami....” Belum sempat aku habiskan kata-kata aku, Fitri sudah menyampuk.

“What?!! Calon suami untuk siapa? Untuk kau ke Ai?” Nak ketawa aku bila Fitri bercakap sambil tu jugalah mata dia terbeliak bagaikan nampak hantu.

“Hmm..lebih kuranglah.”

 “What do you mean?” tanya Fitri sambil terjongket kening.

“Maksud aku ialah aku dah tak tahan dengan mama aku tu. Asal aku baru saja masuk rumah, mama terus tanya aku. ' Dah jumpa ke calon untuk mama.' Ya Allah, waktu tu aku rasa nak jerit je dekat mama yang aku tak ready nak kahwin.” luah aku.

“Apa kata kau upah seorang lelaki supaya jadi calon suami kau tu? amacam bernas tak idea aku tu?”

“Woii, cik adik sayang. Ni bukannya cerita macam dalam novel. Ni realiti bukannya fantasi ok.” Tergeleng-geleng aku melihat Fitri ni. Fitri  ni memanghantu novel. Dalam sebulan, mesti dia beli lima atau enam buah novel. Kadang-kadang aku rasa rumah dia pun boleh jadi sarang novel.

“Habis nak buat macam mana lagi? Tu je idea yang aku boleh fikirkan.” Jawab Fitri sambil menggaru-garukan kepalanya yang tidak gatal.

“Itu bukannya kau fikir tapi kau ambil idea tu dari novelkan?. Tak gitu cik Fitri Maisarah.”

“Hehehe..Pandainya kau. Untunglah siapa dapat bini macam kau ni.” puji Fitri sambil tersengih.

“Huh..Pandailah kau.” dalam hati rasa berbunga-bunga. Hehehe…

Aku mendengus. “Kau jangan nak keletong akulah,Fit. Tahulah aku ni tak pandai.”


WHAT!!! Kenapa boleh jadi macam ni. It's very stupid?!!” Jeritku. Marahku sudah tidak tertahan lagi.Badanku sudah turun naik bagaikan naga yang ingin memuntahkan apinya. Bengang!

“Macam mana Black Scorpions tahu yang aku ni ketua kumpulan Gold Dragon hah?!!”Aku memandang satu-persatu orang-orang suruhanku. Habislah rahsia aku sudah pecah!

Dear, aku tak tahu macam mana mereka boleh dapat tahu tentang hal ni. Setahu aku, geng Gold Dragon kita ni setia dengan kau je.” jawab Alex selamba.

Aku hanya memandang tajam ke arah Alex. Opps, lupa aku nak bagitahu yang aku ni sebenarnya ketua kumpulan Gold Dragon yang telah diwariskan oleh arwah atuk aku lagi. Tiada siapa pun yang tahu walaupun keluarga aku sendiri sebab aku dah janji dengan arwah atuk yang aku tidak akan bagitahu sesiapa. Aku mengeluh kasar. Streslah!

“Ai, aku rasa ada dalang dalam semua ni.” Lim Xei Woo yang tadi hanya diam mendengar perbualan aku dengan Alex menyampuk.

What do you mean, Lim ?” Aku memandang Lim.

“Cuba kau fikir, apa sebab semua ni boleh terjadi? Kalau tak macam mana mereka boleh tahu yang kau ni ketua kumpulan Gold Dragon.” jawab Lim.

“Hishh..siapa pula dalam geng kita ni nak jadi dalang tu. Aku tak percaya.”Alex membantah kata-kata Lim itu. Aku lihat Alex macam gelabah je. Hai, Alex takkan takut kot?

Aku mula berfikir. Ada betul juga kata-kata Lim. Tapi macam mana nak cari dalang dalam hal ni. Tak apalah, nanti aku fikir macam mana nak cari dalang semua ni. Sekarang ni aku tengah fikir macam mana nak pujuk mama kesayangan aku ni. Hadoii..





 *Bab 1 BCT ni memang Uni buat pendek sebab tak ada idea..hihi.. ;)

Tiada ulasan: